Fēniksa iela 4, Liepāja, LV-3401, Latvija +371 63427605
Pr. – Pk.: 08:00 – 16:30
Liepājas osta sasniedz jaunu kravu apgrozījuma rekordu
11. janvāris, 2019
2018. gadā Liepājas ostas uzņēmumi pārkrāvuši 7,54 milj. tonnas, kas ir līdz šim lielākais kravu apgrozījums Liepājas ostā viena gada laikā. Joprojām lielākās kravu grupas Liepājas ostā ir lauksaimniecības kravas, antracīts, celtniecības materiāli, kokmateriāli un koksnes šķelda. 2018. gadā apkalpoti 1 599 kuģi, iebraukuši un izbraukuši 46 713 pasažieri, bet ro-ro vienību skaits bija 45 739.
Liepājas osta no savas darbības atjaunošanas 1992. gadā mērķtiecīgi ir īstenojusi savus attīstības plānus, vispirms attīrot ostu no militārā mantojuma, tad pakāpeniski, piesaistot dažādus ārējus finansējumus, pilnveidojot un izbūvējot nepieciešamo infrastruktūru – kuģu ceļi, autoceļi, dzelzceļš, drošības un navigācijas sistēmas utt. Kā uzsvēra Liepājas SEZ pārvaldnieks Jānis Lapiņš, ikdienā pārvaldes galvenais uzdevums ir nodrošināt visus apstākļus, lai uzņēmēji var stabili strādāt un realizēt savus attīstības plānus – izbūvējot terminālus, uzlabojot sniegto pakalpojumu kvalitāti un palielinot pārkraušanas drošību un kapacitāti. Tieši sadarbība starp uzņēmējiem un Liepājas SEZ pārvaldi ir devusi iespēju veikt ieguldījumus tā, lai to atdeve būtu pēc iespējas lielāka.
Liepājas ostā lielākā kravu grupa 2018. gadā bija beramkravas, kuru apjomi sasniedza 5,73 milj. tonnu, kam seko ģenerālkravas – 1,37 milj. tonnu un lejamkravas 0,43 milj. tonnu. Lielāko kravu apgrozījumu Liepājas ostā aizvadītajā gadā nodrošināja stividorkompānija LSEZ SIA “Ekers Stividors LP”, kas apstrādāja 2,7 milj. tonnu. Kā uzsvēra uzņēmuma vadītājs Gatis Svētiņš, 2018. gads bijis izaicinājumiem pilns, bet rezultāts ir labs. Tas ir izdevies pateicoties saliedētam kolektīvam un spējai pielāgoties tirgus apstākļiem, nodrošinot iespēju apstrādāt ļoti plašu kravu spektru un augstu kvalitāti. “Uzdevums nav uzstādīt rekordus, bet stabili attīstīties un būt elastīgiem, pieņemot jaunus izaicinājumus”.
Otrs lielākais kravu apgrozījums 2018. gadā Liepājas ostā bija LSEZ SIA “Liepāja Bulk Terminal”, kas apstrādāja 2,3 milj. tonnu dažādu lauksaimniecības kravu. Tieši LSEZ SIA “Liepāja Bulk Terminal” zem Libērijas karoga kuģojošā kuģī YANNIS B iekrāva 72 950 tonnas miežu un kukurūzas, kas ir gan 2018. gada lielākā krava, gan lielākais kuģis.
1 milj. tonnu robežu 2018. gadā pārsniedza ostas stividorkompānija “Terrabalt”, kas nodarbojas ar ro-ro kravu pārvadājumiem un apkalpo Stena Line prāmju līniju Liepāja – Traveminde. Kā norādīja uzņēma pārstāve Natālija Soboļeva, aizvadītais gads bijis interesants. Galvenās vadlīnijas – jaunas kravas un nepieciešamo iemaņu apguve to pārkraušanā. Te var minēt gan salīdzinoši neseno darbību pārkraujot beramkravas 50. piestātnē, gan jaunu automašīnu transportēšanu.
Lielāko kravu apgrozījuma pieaugumu + 59,4%, 2018. gadā sasniedza LSEZ SIA "Laskana”. Uzņēmuma vadītājs Krišjānis Vēsmiņš to sauc par izrāviena gadu, ko ļāva īstenot kokmateriālu pieprasījums Skandināvijas tirgū. Līdzīgas tendences tiek prognozētas arī šogad.
Lielāko kravu plūsmu pēdējo gadu laikā 2018. gadā sasniedza LSEZ SIA “DG Termināls”, kas nodarbojas ar dažādu lejamkravu pārkraušanu. “2018. gadā samazinājās naftas produkti, bet palielinājās bioproduktu daudzums t.sk. rapšu eļļa. Šodienas niša ir produkti, kuru pārkraušanā nepieciešams izmantot sarežģītas tehnoloģijas, piemēram, nodrošinot nemainīgu temperatūru. Kā jauni produkti DG Terminālam šogad ir gan bitumens, gan melase”, skaidro uzņēmuma izpilddirektora vietnieks Ivo Tikums.
Liepājas SEZ valdes priekšsēdētājs Uldis Sesks atzina, ka 2018. gada rezultāti nu jau ir tikai cipari, kas veido statistiku un ir svarīgi strādāt un turpināt īstenot pārdomāto investīciju politiku, lai uzlabotu ostas darbību un iedrošinātu uzņēmējus turpināt attīstīt savus terminālus. Jau tuvākajā laikā uzsāksies ostas padziļināšanas darbi, kas būs jau trešais posms pēdējo divdesmit gadu laikā, sasniedzot atkal jaunu dziļuma atzīmi kuģu ceļos – 14 m, kas nenoliedzami būs jauns impulss ostas attīstībā.
Savukārt Liepājas domes priekšsēdētājs Jānis Vilnītis norādīja, ka tieši ostas darbības aktivizēšanās veicina ražošanas uzņēmumu attīstību, radot jaunas darba vietas ar konkurētspējīgu atalgojumu. Tieši Liepājā 2018. gada 9 mēnešos ir visstraujākais vidējās algas pieaugums un radītas aptuveni 1000 jaunas darbavietas. “Ostas un ražošanas uzņēmumu nodokļi ļauj pilsētai īstenot attīstības projektus izglītības, kultūras, sporta un citās nozarēs” .
Liepājas ostas darbība nebūtu iedomājama bez auto un dzelzceļa pārvadājumiem. 2018. gadā līdz šim lielāko kravu apjomu apstrādājusi arī VAS “Latvijas Dzelzceļš” Liepājas stacija pārsniedzot 5 milj. tonnas.
Interesanti, ja visus 7,54 milj. tonnu kravu, kas 2018. gadā apstrādātas Liepājas ostā, iekrautu dzelzceļa vagonos, to kopējais garums būtu aptuveni 1 836 km, kas ir līdzvērtīgi Latvijas robežas garumam. Savukārt, ja vienā līnijā saliktu visas autokravas, tad kravas automašīnu rinda stieptos līdz Ziemassvētku vecīša mājvietai Lapzemē, Somijā.
Galerija
Pr. – Pk.: 08:00 – 16:30